Conditii de livrare - INCOTERMS selectate si explicate pentru sectorul agricol

Condiții de livrare - INCOTERMS 2010:

Termenii de livrare Incoterms sunt codificari standardizate, recunoscute internațional, care specifică condițiile în care ajunge marfa de la vânzator la cumpărător (cine plătește transportul și asigurarea, de unde și până unde…). De regulă, termenii incoterms se folosesc împreună cu o locație (de ex. CPT Constanța), pentru a avea o imagine cât mai clară asupra condițiilor de livrare.

  • EXW Ex Works

    Presupune obligații minime pentru vânzător. Vânzătorul pune la dispoziție marfa la sediul său. Cumparatorul își asumă sarcina și riscurile de a prelua și transporta marfa la destinație.
    În cazul agriculturii, acest cod poate fi folosit când marfa este vândută din depozitul sau silozul vânzătorului, sau chiar pentru vinderea producției direct din câmp.
  • FCA Free Carrier

    Obligaţia vânzătorului este de a preda marfa, controlată calitativ (sau pt. export), cărăuşului numit de cumpărător, la locul convenit. Se recomandă ca părţile să specifice cât mai clar posibil punctul din locul convenit al livrării, deoarece, în acel moment, riscul se transferă la cumpărător.
    În cazul agriculturii acest cod poate fi folosit pentru situațiile în care marfa este predată cumpărătorului sau cărăușului la depozitul, baza sau silozul acestuia.
  • FOB Free on board

    Vânzătorul trebuie să livreze mărfurile unui anumit transportator (naval) cu care cumpărătorul are încheiat un contract de transport. De asemenea vânzătorul trebuie să asigure încărcarea mărfii în mijlocul de transport (vapor/vas). Din momentul livrării mărfii, cumpărătorul suportă toate riscurile.
    Un exemplu clasic în cazul agriculturii este FOB Constanța, care înseamnă că vânzătorul asigură transportul și încărcarea într-un vas din portul Constanța.
  • FAS Free Along Ship

    similar lui FOB, dar nu implică și încărcarea mărfii în vas.
  • CPT Carriage paid to

    Transport plătit până la - vânzătorul plătește transportul până la destinație (fără plata asigurării). Termen folosit de obicei pentru transport auto sau feroviar (dar poate fi folosit pentru orice mijloc).
    A fi folosit împreună cu destinația (exemplu: CPT Constanța).
  • CIP Carriage and Insurance paid to

    similar cu CPT dar vânzătorul asigură marfa pe perioada transportului.
  • DAP Delivered at Place

    Livrat la … Vânzătorul livrează marfa la locul stabilit cu cumpărătorul. Vânzătorul acoperă toate costurile pentru livrarea și descărcarea mărfurilor la terminalul stabilit.
    De exemplu, DAP Constanța implică transportarea și descărcarea mărfii într-un terminal din Constanța.
  • DDP Delivered Duty Paid

    similar cu DAP, dar în cazul exportului, vânzătorul suportă toate taxele vamale (inclusiv taxe export și taxe import…) plus alte cheltuieli aferente predării mărfi cumpărătorului din țara importatoare.
  • CIF Cost, Insurance and Freight

    Folosit pentru transportul naval. Vânzătorul are obligația de a preda marfa în portul destinație și de a suporta asigurarea transportului.
    Dacă se dorește doar livrarea până în portul destinație, fără acoperirea asigurării, atunci se folosește termenul CFR).